◑
Exercises on Things an Time
(2022)(10p)
Wystawa zwiera prace z kilku ostatnich lat. Cześć z nich, pochodzi z prezentacji doktorskiej Marka Lalko, to obiekty i instalacja o charakterze intermedialnym, które stanowią wielowątkowe rozważania o pamięci obrazu fotograficznego i jego wiwisekcji. Prace zainicjowane zostały historią rodzinną. Kreują wizualną podróż w meandry – również technologiczne – opowiadania o interferencji czasu i form jego zapisu. Penetrują konsekwencje różnych poziomów obserwacji procesu wizualizacji. Te formy opowieści przybrały postać różnorodnej struktury, złożonej z obiektów, projekcji wideo, fotografii cyfrowych, obrazów złożonych z poddanych biologicznym i mechanicznym procesom fotografii, czy znalezionych przedmiotów.
Nowe prace tworzą kontynuację wspomnianego cyklu. Opowiadają o niedoskonałości obrazu, jego marginesach, błędzie – uzyskanym przypadkiem, lub częściowo kontrolowanym, a czasem metodycznie powtarzanym. Poszerzają zbiór – charakterystycznych dla Autora – obserwacji i sposobów zapisu elementarnych śladów, zmian, ruchu, które zawierają w sobie potencjalność i wieloznaczność. Ta wizualna narracja fenomenu rejestracji pamięci zawiera zarówno indywidualne jego reprezentacje jak i refleksje o wymiarze uniwersalnym. Marek Lalko podejmuje w swoich pracach studia dotyczące struktury i tworzenia obrazu. Odnosi się do idei czasu, prób uchwycenia egzystencjalnych doświadczeń. Poruszając się wokół swojego ulubionego medium fotograficznego, korzysta z niego w intuicyjny, indywidualny sposób.
The exhibition features works from the past few years. Some of them, originating from Marek Lalko's doctoral presentation, are objects and installations of an intermedial nature, which constitute multifaceted considerations on the memory of the photographic image and its dissection. The works were initiated by a family history, creating a visual journey into the meanders - also technological - of storytelling about the interference of time and the forms of its recording. They delve into the consequences of various levels of observation of the visualization process. These forms of storytelling have taken the form of a diverse structure, composed of objects, video projections, digital photographs, images composed of photographs subjected to biological and mechanical processes, or found objects.
The new works continue the aforementioned cycle, telling about the imperfections of the image, its margins, error - obtained by chance, or partially controlled, and sometimes methodically repeated. They expand the collection of characteristic observations and ways of recording elementary traces, changes, movements, which contain potentiality and ambiguity within them. This visual narrative of the phenomenon of memory registration contains both individual representations and reflections on its universal dimension. Marek Lalko engages in studies of image structure and creation in his works. He refers to the idea of time, attempting to capture existential experiences. Moving around his favorite medium of photography, he uses it in an intuitive, individual way.
Exercises on Things an Time
(2022)(10p)